
Footway tar stora steg: “Vi har inte fastnat i planeringsstadiet”
Utvecklingskurvan för Footway pekar rakt upp. Sedan starten 2010 erbjuder de det största utbudet av skor på nätet och finns representerade på elva marknader. Vi pratade med Alexander Åberg, copywriter och contentansvarig, om vilken strategi som ligger bakom beslutet att växa snabbt.
Ta kunden från tanke till köp snabbt
Grunden i Footways arbetssätt handlar om automatiseringar. Att hela tiden förenkla processerna för att kunna arbeta snabbare och smidigare, vilket återspeglar sig i kundens upplevelse av nätbutiken.
”Lyckad e-handel handlar om att snabbt och lätt kunna ta kunden från tanke till köp”, säger Alexander Åberg.
Han menar att upplevelsen också måste kännas trygg och rolig. Därför erbjuder Footway sina kunder fri frakt, fri retur och ofta någon liten giveaway i paketet.
”Vi har också vågat göra misstag på vägen och inte fastnat i planeringsstadiet, vilket annars är ganska vanligt. Om man planerar och gör riskbedömningar i all evighet kommer man inte till skott förrän det kanske är för sent och någon annan har sprungit förbi”, säger han.
Satsar på flera marknader samtidigt
Inställningen till automatisering har också legat till grund för europalanseringen. Redan 2011 lanserades Footway i Norge, Danmark och Finland och förra året intog företaget marknaderna Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Österrike, Schweiz, Nederländerna och Polen.
”Vi ville göra stora insatser på en gång och på så sätt få lärdomar om de olika marknaderna direkt. Det tar bara onödig tid att satsa på en marknad i taget, vänta in resultatet och sedan gå in på nästa marknad”, menar Alexander och berättar att Footway till stor del har kopierat den svenska lanseringen och fört ut den i alla nya länder.
Footway hoppas att varm kommunikation går hem
Vissa lokala förändringar måste naturligtvis göras, framför allt gällande Facebook och nyhetsbrev, men för övrigt förenklar Footway så långt det går för att få butiken på nätet att passa alla.
”Vi har samma enkla funktioner och samma härliga tilltal. Vi är varma i vår kommunikation och det tror vi ska gå hem på alla marknader oavsett land”, avslutar Alexander Åberg.
Det hoppas vi med och önskar Alexander och hans team på Footway lycka till på alla nya och kommande marknader!
Läs mer: Footway valde Contentor.
På bild: Alexander Åberg
Foto: Josef Peyre