Contentor blogg

5 verktyg för ehandel du kommer älska och slipper betala för!

Skriven av Contentor | 17 jan 2024

Har du också svårt att få nog av verktyg som underlättar vardagen? På Contentor älskar vi tjänster som hjälper oss att jobba lite smartare. Vi har listat fem tjänster som är gratis (på riktigt) och som gör arbetet med din e-handel lite smidigare.

Utbudet av appar och tjänster som på olika sätt förbättrar e-handlares jobb har nog aldrig varit större. Följa användare i butiken, ha kundrecensioner, skaffa livechatt och webbanpassade bilder är bara några av sakerna du kan göra. Men även om nästan alla har en gratis testperiod så kostar många av dem de facto pengar. Här har vi uteslutit sådana verktyg och bara listat de som är helt gratis. Vi har dessutom hoppat över de mest självklara, som Google Analytics, Mailchimp, Dropbox, Google Drive och Adwords. Enjoy!

Slipp jobbiga samtal med tawk.to

Tawk.to är meddelandetjänsten som ger dig en chattfunktion direkt i webbutiken. Det finns ingen begränsning för antal användare och du kan arbeta både via app och direkt från datorn. Och om du idag inte har någon chattfunktion har du ännu mer att vinna: du kan fånga upp besökare som inte orkar ringa eller mejla dig, samtidigt som du kan spara tid på att inte behöva svara i telefon stup i kvarten.

Organisera konversationerna med Slack

Kanske har du redan hört talats om Slack? Om inte så kan det kort beskrivas som en app som samlar ditt teams kommunikation. Verktyget gör det möjligt att organisera konversationer i olika trådar, skicka direktmeddelanden och dela filer m.m. Det har blivit oerhört populärt bland startups och är numera en självklarhet för företag som vill underlätta kommunikationsflödet mellan anställda.

Få ordning och överblick med Trello

Ett annat verktyg som blivit oerhört populärt bland startups är Trello. Och det är inte särskilt konstigt: tjänsten är som en digital whiteboard med superkrafter. Du kan samarbeta med andra, skapa uppgifter som behöver göras och förflytta dem mellan olika listor, samt länka och bifoga material. Allt i gratisversionen! Så om du vill få mer struktur på alla uppgifter runt din ehandel är Trello definitivt något att testa.

IFTTT kopplar ihop vardagen med “applets”

Varje dag gör du massvis av småuppgifter som äter upp din tid. Du kanske postar en tweet, stänger av ljudet på telefonen när du har mötesdag, kollar vädret och skriver påminnelser om viktiga mejl under jobbdagen. Men det vill IFTTT ändra på: de har skapat små “applets” som gör arbetet åt dig. Det finns applets för allt möjligt, men för att nämna några exempel så kan du få telefonen att automatiskt gå in i ljudlöst läge när du når jobbet eller att skapa påminnelser från de mejl du stjärnmarkerar i Gmail.

Automatisera arbetsflöden med Zapier

Verktyget Zapier liknar IFTTT på flera sätt och har samma syfte: att koppla samman olika tjänster med varandra. Men när IFTTT kanske framförallt förenklar vardagslivet handlar Zapier om att “bygga” egna lösningar för ett bättre arbetsflöde. Du kan t.ex. automatiskt dela dina blogginlägg på Facebook, få Slack-meddelanden när någon nämner dig på Twitter och automatiskt skapa olika kort i Trello. Med andra ord: Zapier hjälper dig att koppla ihop de smarta verktyg du redan använder och automatisera arbetet dem emellan.

Vill du ha fler tips och nyheter inom ehandel? Prenumerera på vårt nyhetsbrev! Skriv upp dig här.