Modegiganten NA-KD: ”Genom våra lokaliseringsinsatser möter vi kunderna på rätt sätt”

Modeföretaget NA-KD fortsätter att växa så det knakar. Både 2018 och 2019 var starka år och i år är tanken att fortsätta ta nya kliv framåt. Vi fick en pratstund med Jonatan Johansson, Growth Manager på NA-KD. Vad är framgångsreceptet, hur viktigt är det lokala språket för en marknad och vilka utmaningar står branschen inför?

”Våra kunder betyder allt för oss”

Det Göteborgsbaserade modeföretaget NA-KD har gjort en imponerande resa sedan lanseringen 2016. Idag är man en av Europas 20 snabbast växande verksamheter och ledande inom både mode och e-handel.

Ända sedan lanseringen för fyra år sedan har NA-KD valt att ha ett stort fokus på kundupplevelsen. Med kunden i centrum har man som mål att erbjuda en så bra shoppingupplevelse som möjligt. Jonathan Johansson arbetar som Growth Manager på NA-KD och utvecklar:

”På NA-KD står kunden i fokus i allt vi gör. Till följd av att vi ligger i framkant inom de digitala trenderna samt tack vare vår starka närvaro på sociala medier kan vi erbjuda den bästa shoppingupplevelsen – såväl online som offline.”

Anpassat innehåll banar väg för framtiden

I dagsläget arbetar NA-KD tillsammans med Contentor för att skapa kategoritexter till sin hemsida. Att anpassa sitt innehåll efter den marknad man är på är något Jonatan betonar vikten av:

”Genom våra lokaliseringsinsatser möter vi kunderna på rätt sätt. Contentor är en premiumpartner som erbjuder översättningar och innehåll till flera språk och för oss är det en självklarhet att arbeta med dem för att ge våra kunder bästa möjliga upplevelse.”

Men hur vet man egentligen vad som fungerar och inte fungerar? En av de största lärdomarna NA-KD har gjort under sina år i branschen är att kontinuerligt testa och motbevisa sig själva med data. Jonatan menar att detta utvecklar företaget både på kort och lång sikt:

”Våra investeringar i IT, business intelligence och expansion team fortsätter att bära frukt och förbättra våra processer. Vi arbetar ständigt med att bli bättre och hela tiden fokusera på att skapa den optimala kundupplevelsen”.

Vilka är utmaningar ställs man inför?

Att arbeta inom modebranschen innebär också en hel del utmaningar. Att skapa engagerande innehåll på alla kanaler – både ur användar- och marknadssyfte är en del. Därför gäller det att innehållet är både korrekt och anpassat för sin målgrupp. Här samarbetar NA-KD med Contentor för att översätta och lokalisera produktnamn och kategoritexter på bästa sätt.

En annan utmaning handlar om hållbarhet. Frågor kring miljö, klimat och hur man arbetar med hållbarhet är viktiga och något NA-KD arbetar med enligt tydliga riktlinjer. Jonatan förklarar hur företaget ser på den saken:

”Hållbarhet är en viktig del av vår vision och en vital del för vår framtida verksamhet. Det är också en stor utmaning som hela branschen står inför.”

Nyligen meddelade NA-KD också att de börjar klimatkompensera för samtliga leveranser till och från kund. Det handlar alltså om kompensering för de koldioxidutsläpp som uppkommer i samband med leveranser till och från företagets kunder. Den nya policyn syftar till att skapa en mer hållbar e-handel.

Contentor hjälper NA-KD att översätta och lokalisera kategoritexter samt produktnamn till flera olika språk. Lär sig mer om NA-KD eller kontakta Contentor om du är nyfiken på hur vi kan hjälpa dig med ditt innehåll.

100% Nöjd kund-garanti
Inte bara översättning, utan lokalisering
Flexibilitet & Sekretess