Illustration med short tail och long tail nyckelord

Att hitta bra nyckelord för longtail

Detta är ett gästinlägg från Linus, som till vardags jobbar på TopVisible med sökmotorsoptimering.

Konkurrensen på Google hårdnar och för varje dag som går blir det lite svårare att nå topp-placeringar på många sökord. Som webbplatsägare är det lockande att skriva texter och optimera för populära sökord som t.ex cykel. Dock är många sökord väldigt populära att ranka på, och det gör att konkurrensen hårdnar. Det finns dock problem med att gå på för enkla sökfraser:

  • ett generellt sökord som ‘cykel’ har hög konkurrens och många som slåss om platserna; cykeltillverkare, cykelbutiker, cyklistbloggar, allt-i-allo-butiker (typ Biltema) och prisjämförelsesiter.
  • ett sökord som cykel betyder att vi inte vet vad för cykel sökaren är ute efter. Det kan vara barncykel, damcykel, citycykel eller ett försök att hitta närmsta cykelverkstad. Dessutom kan ju cykel betyda helt andra saker också.

För att i ett och samma svep sänka konkurrensen och höja kvaliteten på sökaren skiftar vi fokus från cykel till mer nischade sökfraser, ofta även kallade longtail-sökfraser. Istället för endast cykel riktar man in sig på mer specifika sökfraser som svart damcykel, begagnad mountainbike, vintage stålracer eller rosa barncykel med fransar. Visst, sökvolymen sjunker drastiskt, men med låg konkurrens kommer ni lättare upp på första sidan. Ni kan dessutom presentera exakt det sökaren söker efter och då är köpbeslutet nära.

Få ut det bästa av longtail

Att pricka rätt sökfraser och optimera sin webbplats för dem är ett arbete som kräver klurig kreativitet, bra kunskap om sin målgrupp och en rejäl skopa tid. Utför man jobbet korrekt och lyckas få fram bra, relevanta sökord öppnar man en guldgruva för nya affärer.

Här nedan presenterar jag mina bästa tips för hur ni ska kunna hitta och välja ut sökfraser för att få rätt longtail-sökord. Det är även viktigt att optimerar för dem på rätt sätt. Enklast följer du genom att öppna ett nytt Excel-dokument gå igenom nedan steg!

  1. Börja med din egna produkt-kunskap. Vad är det egentligen du säljer? Kategorisera dina produkter till så smala kategorier som möjligt. Damcykel, terrängcykel, mountainbike, BMX, citycykel och kanske cykelkläder och cykellampor. Glöm inte tjuvkika på konkurrenternas webbplatser!
  2. Kombinera dina nya sökord med attribut som t.ex färg, pris, utseende, varumärke, funktioner. Svart cykel, Mustangcykel, stor mountainbike, 29″ mountainbike, billig racercykel, 21-växlad blå herrcykel. Missa inte branschspecifika termer som hjulstorlek och antal växlar.
  3. På samma sätt kan du kombinera med kundernas kontaktpunkter. Är du geografiskt bunden eller helt webbaserade? Använder man produkten på speciella platser? Racercykel på jobbet, cykel Malmö, svart damcykel Uppsala, cykel på nätet, mountainbike online. Missa inte att ta med närliggande städer eller kommuner.
  4. Ofta vill vi att sökaren ska handla något av oss. När sökaren vill handla berättar hen det i sökfrågan. Vi vill därför synas på fraserna i kombination med köp, handla, beställ eller liknande synonymer. Beställa mountainbike online, köpa cykel Staffanstorp, handla svarta cykelkläder.
  5. Använd verktyg som finns på nätet för att hitta nya fraser du själv inte tänkt på. Keywordtool.io och Google’s Keyword Planner är två bra verktyg för detta. När du väl hittat nya sökord, se om du kan applicera steg 1-4 även på dessa.

Välj ut vilka longtail-sökfraser du vill jobba med

Om du följt de fem steg ovan borde du ha en lista på 200-300 sökfraser. Vi kan inte, och vill inte, optimera för alla dessa! Så hur väljer vi ut vilka?

  1. Börja med att rensa ut irrelevanta sökfraser. Om du inte säljer blåa damcyklar vill vi inte optimera för dessa fraser heller.
  2. Försök gruppera sökfraserna och välj ut den synonym som har mest sökvolym. En grupp kan vara t.ex damcykel, damcyklar, cykel för kvinnor, cyklar för kvinnor, tjejcyklar, tjejcykel. Sökvolymen ser du med hjälp av Google KeyWord Planner.
  3. Kika också på vilka funktioner du har på din webbplats. Kan man filtrera fram produkter baserat på t.ex färg, hjulstorlek, pris? Hitta då fraser som passar både en och flera valda filter. Någon som gör detta bra tycker jag är Golvpoolen, där man på Parkettgolv-kategorin kan filtrera fram olika träslag och få optimerade sidor.
  4. Har du en en blogg eller en artikelsamling kan du nå longtail fraser som inte passar in på kategori- eller produktsidor. Frasen Köpa damcykel Malmö kan tex vara en kort artikel med köptips som sedan slussar sökaren vidare till produkter eller en karta till butiken.

Puh, det var mycket. Inget mer va?

Jo, faktiskt. Ett sista tips.

  1. Skriv bra, intressanta och optimerade texter för alla sökfraser du väljer att jobba med. Det är ett krävande jobb, men leder förhoppningsvis till större synlighet precis när sökaren är i slutet på sin köpprocess. Det är mödan värd, tro mig!
100% Nöjd kund-garanti
Inte bara översättning, utan lokalisering
Flexibilitet & Sekretess