Spara eller slänga? Sju tips för hur du rensar i din e-handel

Som e-handlare är du kanske inne och pillar på din hemsida nästan varje dag. Men vi vet alla att det finns fler saker än nyhetssidan som bör uppdateras mellan varven. Så hur aktuell är din e-handel egentligen? Dags att börja rensa i garderoben: här är sju tips på hur du putsar upp din hemsida så att den blänker i vårsolen.

Allas vardag ser olika ut: kanske uppdaterar du med nya produkter och företagsnyheter dagligen, eller bara någon gång i månaden? Men vi känner nog alla igen de där tråkiga uppgifterna som inte känns jättenödvändiga att göra just nu – och som därför hamnar på en bortglömd att-göra-lista i någon bokhylla eller väska någonstans. Därför vill vi tipsa och påminna om några av de där uppgifterna som alla med en hemsida egentligen borde göra. Så kör en riktig vårstädning av din hemsida med hjälp av följande sju åtgärder:

1. Uppdatera din e-handelsplattform

Använder du en färdig e-handelsplattform som Magento, Prestashop, Woocommerce eller Quickbutik? Se då till att uppdatera den till den senaste versionen för att undvika säkerhetshål och sårbarheter. Risken att bli hackad är nämligen betydligt större om din plattform inte är uppdaterad.

2. Ta bort inaktiva tillägg och moduler

Av samma anledning som ovan är det viktigt att hålla dina tillägg, moduler och teman uppdaterade. Det uppstår faktiskt fler säkerhetshål i dem än i själva plattformarna, så se till att de tillägg och moduler som du behöver är aktuella. Men framförallt: ta bort de som du inte använder!

Relaterat: Få översättningar direkt i Magento med Contentor Localization API Integration.

3. Se till att kontaktuppgifter och annan information är aktuell

Denna punkt kan tyckas självklar, men ändå finns det så många hemsidor där ute som innehåller gammal kontaktinformation eller inaktuella landningssidor för evenemang och andra tidsbundna saker. Se därför över de sidor som du vanligtvis inte ägnar så mycket uppmärksamhet åt och ta bort eller korrigera alla felaktigheter. Ett tips är dessutom att försöka göra informationen så tidlös som möjligt – då minskar du risken för inaktuell information i framtiden och slipper uppdatera lika ofta.

4. Uppdatera bloggen – eller ta bort den helt

Det finns flera goda anledningar att driva en blogg. Genom att regelbundet bjuda dina kunder på innehåll som är intressant och engagerande lockar du fler att handla av dig, samtidigt som du optimerar för Google. Men att skriva tar tid och därför slutar även de bästa intentioner och satsningar alltför ofta med en oregelbunden eller helt död blogg. Och en sådan blogg, som är mer inaktuell än aktuell, skadar snarare din e-handel. Se därför till att göra något åt den snarast! Ta bort den helt – eller anlita någon som sköter den åt dig.

5. Rensa ut döda länkar

Tänk dig följande scenario: du har engagerat dig på en hemsida och bestämt dig för att du vill veta mer om något. Och sedan kommer du inte någonvart! En hemsk situation. Se därför till att rensa bort döda länkar på din egen hemsida då och då. Detta kan du göra på flera olika sätt och det finns många verktyg där ute att välja och vraka bland.

6. Byt ut gamla bilder

Att byta ut några av bilderna på din hemsida kan snabbt fräscha upp utseendet och gör att hela sidan känns mer relevant. För en gammal bild smittar ner sig på allt runt omkring och gör att allt känns gammalt. Tänk bara på olika typer av böcker: är det personer med pudelfrilla på omslaget känns den genast daterad och gammal – trots att innehållet kanske är tidlöst. Och så vill vi ju inte ha det.

7. Se till att alla bilder har ALT-text

När du ändå är inne och uppdaterar dina bilder bör du se till att såväl nya som gamla har en ALT-text. På så sätt ser du till att Google och andra sökmotorer kan “läsa” dina bilder och få bättre rankning i sökresultaten. En ack så viktig sak för e-handlare, men också en sak som kan bortprioriteras i vardagen när tiden inte räcker till.

Vill du ha fler tips och nyheter inom e-handel och webb? Se till att följa oss på Facebook, LinkedIn och Twitter!

100% Nöjd kund-garanti
Inte bara översättning, utan lokalisering
Flexibilitet & Sekretess