5 trender som dominerar e-postmarknadsföring 2018

Marknadsföring via e-post är fortfarande ett av de mest användbara sätten för många företag att synas för befintliga och potentiella kunder. Men det blir allt svårare att sticka ut i djungeln av nyhetsbrev och andra e-postutskick som ständigt fyller våra inkorgar.

Här redogör vi för några trender inom e-postmarknadsföring som har växt sig starka under 2018 och ger några användbara tips för hur du enkelt kan implementera dem i din egen e-postmarknadsföring.

Predictive Marketing

Denna typ av marknadsföringsstrategi är en av de bästa metoderna för att skapa lönsamma och långsiktiga relationer med kunder. Den relationsbyggande aspekten har gjort att predictive marketing är en riktig ”snackis” inom e-postmarknadsföring idag. Metoden går ut på att du med hjälp av olika verktyg analyserar kunddata (eller kundresan, om man så vill). Det sker genom att exempelvis titta på kundens inköpshistoria och webbläsarbeteende, dvs var, när och hur man klickar sig runt i ett nyhetsbrev eller på en hemsida.

På så vis kan man lättare förstå kundernas intressen, vanor och behov men också förutse deras respons på kommande e-postkampanjer. Med predictive marketing kan du ta smartare, datadrivna beslut som som kommer att lyfta såväl e-postmarknadsföring som din ROI.

Interaktiv e-post

Innehåll i form av quiz och annat dynamiskt innehåll har blivit en allt större trend på internet. Mottagaren ska antingen fångas upp av intresseväckande innehåll eller aktivera sig själva genom exempelvis ett quiz – varför inte använda sig av samma knep i ett nyhetsbrev? Att lägga till dynamiska och rörliga element i dina e-postkampanjer ökar med stor sannolikhet både engagemang och konverteringen för mottagarna. Det kan röra sig om animationer, spel, frågesporter, videoklipp eller undersökningar. E-postmeddelandet upplevs mer som en levande webbplats än ett statiskt utskick och dessutom stöder de flesta e-postklienter interaktiva funktioner.

Naturligtvis kräver det här en målgrupp som är någorlunda mottaglig för den här typen av innehåll, men var inte rädd för att testa det lite mer okonventionella!

Personifiering

En studie från 2017, gjort av Yes Lifecycle Marketing, visade att e-postmarknadsföring med personliga ämnesrader hade 50 procent högre öppningsfrekvens gentemot e-post vars ämnesrad inte var personligt riktad. Men att personifiera din e-postmarknadsföring handlar om mer än bara personliga ämnesrader. Det handlar om att segmentera mottagarna för din e-postmarknadsföring så att det blir lättare att skapa träffsäkra, riktade e-postmeddelanden. Segmenteringen kan göras genom demografisk data (som ålder eller inkomst exempelvis) geografiska data och beteende.

Genom att dela in mottagare i olika segment blir din e-postmarknadsföring mer personlig och skräddarsydd för just den målgruppen som du vill nå.

Mobiloptimering

För många är det här en självklarhet men om du inte har börjat optimera din e-postmarknadsföring till mobila enheter är det dags att göra det – omgående! Över hälften av alla mail öppnas via smartphones, det visar flera studier som gjorts på ämnet, så ha de mobila användare i åtanke när du designar ditt nyhetsbrev.

Se till att innehållet är kort, koncist och lätt att läsa på mobila enheter och använd inte för många eller för stora bilder. Det tar tid att scrolla igenom och saktar också ner inläsningen av mailet.

Få ut mer av transaktionsmailen

Standardiserade transaktionsmail, som leveransbekräftelser och kvitton på köp, har betydligt högre öppningsfrekvens än vanlig e-postmarknadsföring. Så, hur kan man då som e-handlare göra för att utnyttja möjligheten som den här höga öppningsfrekvensen innebär? Genom att lägga till ett enkelt och subtilt meddelande i marknadsföringssyfte. Det kan vara rabatterbjudande eller rekommendationer på produkter som liknar den som kunden nyss köpt. Transaktionsmail är en ”gratis” marknadsföringsyta som du enkelt kan använda till merförsäljning!

100% Nöjd kund-garanti
Inte bara översättning, utan lokalisering
Flexibilitet & Sekretess