Bilden visar en kikare

Vilka blir de största trenderna för innehåll 2017? Tre ehandlare svarar

När andra pratar betallösningar och logistik så sätter vi på Contentor givetvis ehandelns innehåll i första rummet. Därför bad vi tre ehandlare berätta vilka trender de tror kommer vara viktigast under nästa år – summerade i bokmärksvänliga tips på slutet.

Tonerlagret: “Vi producerar ca tre gånger mer innehåll idag”

Dagarna då ehandel bara handlade om att sälja produkter är förbi. På grund av tuff konkurrens och ökade krav från kunderna krävs det något mer för att bli framgångsrik. Och på Tonerlagret har man strategin för nästa år klar för sig:

“Hos oss pratar vi väldigt mycket om personalisering och om hur man kan fortsätta jobba med det för att skapa det där extra för kunden. Rent innehållsmässigt innebär det att man måste producera större volymer för att kunna möta alla besökares behov. Så jag tror att 2017 kommer bli content-produktionens år” konstaterar Rikard Westberg.

Men han poängterar också att det finns en utmaning som många ehandlare kan komma att falla på:

“Kontinuiteten är svår. Det är väldigt lätt att sätta igång projekt, men att hålla liv i dem är en annan sak och det krävs en hel del timmar. Jag tror att vi producerar cirka tre gånger mer innehåll idag än för ett par år sedan. Och nu kommer vi behöva växla upp ytterligare.”

 

BGA Fotobutik: “Nu blir det möjligt att ‘klämma och känna’ digitalt”

Det finns nog knappt någon ehandlare som inte har sökmotorsoptimerat sitt innehåll. Men även om SEO kommer fortsätta att spela en stor roll under 2017 så handlar den till allt större del om kvalitet istället för kvantitet. Och det stämmer överens med vad Björn Andersson på BGA Fotobutik tror kommer känneteckna innehållet på webben framöver:

“Jag tror att det kommer bli allt mer viktigt med ett unikt innehåll som är säljande. Det räcker inte med bara en standardtext eller en tråkig beskrivning som säger att ‘den här produkten har egenskaperna x och y’. Därför tror jag att vi kommer se fler texter som verkligen lockar till köp på varje enskild produkt.”

Och sett i ett större perspektiv menar Björn att trenden kommer bidra till en ännu starkare utveckling av kundernas omniupplevelse under nästa år:

“Tidigare har många ehandlare utgått ifrån Google och inte gett konsumenterna all den information som de vill ha. Men det tror jag kommer förändras i takt med att allt fler kombinerar kvalitativa texter med bilder, videos och andra format. Då blir det möjligt för kunden att få en helhetsupplevelse och att ‘klämma och känna’ även digitalt.”

 

Footway: ”Ehandeln behöver bli bättre på visual content”

Under 2016 har det varit många diskussioner om hur olika typer av innehåll och våra nya sätt att söka – med t.ex. mobil, röst och sociala medier – tas emot av sökmotorerna. Men på Footway tror man att särskilt ett format kommer påverka ehandelns innehåll under 2017:

“I takt med att sökmotorer blir bättre på videos, behöver ehandeln också bli det. Jag tror att visual content kommer bli ännu större nästa år, det har vi redan sett under 2016. Vlogs och snabbt, spännande innehåll lockar publik. Vi ser även att Facebook väljer att satsa på video, i högre grad än till exempel text” förklarar Alexander Åberg.

Samtidigt tror han inte att det kommer bli enkelt för företag att anamma trenden:

“Det blir en utmaning: det gäller för företag att nischa sig och göra lättillgängligt, underhållande content för video. Det går nämligen bara snabbare hela tiden – man har någon sekund på sig att fånga kundens intresse. Det blir häftigt att se hur företag väljer att göra det.”

 

Tipsen du ska ta med dig in i 2017

För att du ska få ut så mycket nytta som möjligt av trendspaningarna från Tonerlagret, BGA Fotobutik och Footway avslutar vi så klart med en lista. Här är en sammanfattning av deras bästa tips till dig inför nästa år:

  • Producera mer innehåll, för att kunna personalisera och anpassa det ännu bättre till olika kunder. Men kom också ihåg att inte dra igång ett för stort projekt, utan börja på en nivå där du kan hålla en kontinuitet.
  • Utgå mindre från Google och fokusera istället på att skapa ett unikt, mixat innehåll som säljer. Nyckeln ligger i att kombinera kvalitativ text med t.ex. bilder och video. Bara då kan du ge kunden den helhetsupplevelse som han eller hon vill ha.
  • Satsa på visuellt innehåll som är nischat och lättillgängligt. Gör inte video bara för att du “måste” och för att det är trendigt – ska du lyckas fånga intresset behöver det vara en helhjärtad satsning.
100% Nöjd kund-garanti
Inte bara översättning, utan lokalisering
Flexibilitet & Sekretess